اطلاعیه ها

اخبار معاونت ها و بخشداری مرکزی

اخبار فرمانداری

گزارش تصویری

اصفهان
Apr 16 - Tue
Please add free or paid OpenWeatherMap API key in the plugin settings!

معرفی شهرستان اصفهان

شهرستان اصفهان با مرکزیت شهر اصفهان دارای ۳ شهر دیگر بهارستان، قهجاورستان و زیار و ۱ بخش مرکزی با بیش از ۸۰ روستا است که بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. این شهرستان در همسایگی شهرستان های جرقویه، هرند، کوهپایه، مبارکه، فلاورجان، برخوار، شاهین شهر و میمه، نجف آباد و خمینی شهر قرار دارد.

 

موقعیت

شهر اصفهان با وسعت ۲۲۰کیلومتر مربع در فاصله ۴۳۵ کیلومتری پایتخت ایران قرار گرفته است . این شهر سومین شهر پرجمعیت ایران است . وجود آثار تاریخی متعدد در این شهر باعث شد تا در سال ۲۰۰۶ این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود و سالانه مسافران زیادی از داخل و خارج کشور به آن سفر کنند . این شهر بر روی دشتی هموار و در فاصله ۱۵۷۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و عامل پیدایش آن زاینده رود است . . .

میز خدمات الکترونیک

معرفی فرمانداری ها

اصفهان:

اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان و نیز شهرستان اصفهان است. سومین شهر بزرگ ایران، سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد و همچنین یکصد و شصت و پنجمین شهر پرجمعیت جهان و نهمین شهر پرجمعیت باختر آسیا به‌شمار می‌رود. کلان‌شهر اصفهان نیز چهاردهمین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است. این شهر در بین سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۷۲۲ میلادی به ویژه در سدهٔ شانزدهم میلادی در هنگام پادشاهی صفویان پایتخت ایران شد و رونق فراوانی گرفت. بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که شماری از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این شهر به داشتن معماری زیبای ایرانی، پل‌های سرپوشیده، مسجدها و مناره‌های منحصربه‌فردش نام‌آور است. این امر سبب شده تا در فرهنگ عامه، اصفهان نصف جهان، لقب بگیرد. این شهر در آذر ۱۳۹۴ (دسامبر ۲۰۱۵) به همراه رشت به عنوان نخستین شهرهای ایران، به شبکه شهرهای خلاق جهان زیر نظر یونسکو پیوست. براساس استانداردهای یونسکو، شهر خلاق، شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری بهره می‌برد. میدان نقش جهان نمونه برجسته‌ای از معماری صفوی است. این شهر دارای پانزده منطقه شهری است. از جمله دیگر آثار تاریخی اصفهان از منارجنبان، سی و سه پل، پل خواجو، کاخ چهل ستون، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله و بسیاری از اماکن تاریخی دیگر می‌توان نام برد.

جاذبه های توریستی